“Zelf iets oplossen wil niet zeggen dat je het alleen moet doen”
Marjon Bohré

Diagnostiek
Ik zet psychodiagnostisch onderzoek in om inzicht te krijgen in de problemen die er spelen bij het kind en zijn of haar omgeving (thuis en/of op school) en wat er nodig is om de situatie te verbeteren. Voorbeelden hiervan zijn aandachts- en concentratieproblemen, vragen rondom de intelligentie of de sociaal emotionele ontwikkeling.
Behandeling
De behandelingen die ik bied zijn bijvoorbeeld gericht op het verbeteren van gedrag, emotioneel welzijn en sociale vaardigheden van je kind. Behandelingen worden op maat geboden en zo veel mogelijk vormgegeven in overleg met het kind en de ouder(s). Bij het behandelproces kan ook school betrokken worden. De mogelijkheden van kinderen,
jongeren en ouders vormen de basis van iedere behandeling. Ik maak gebruik van wetenschappelijk onderbouwde methoden, zoals de cognitieve gedragstherapie (CGT) en de oplossingsgerichte therapie.
Ouderbegeleiding
Ouders spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van hun kinderen. Ik help ouders om effectiever om te gaan met de uitdagingen die zij tegenkomen en om een ondersteunende omgeving voor hun kind te creëren. Ik bied daarom ouderbegeleiding om je te ondersteunen en te adviseren over hoe je je kind het beste kunt helpen. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van:
- Adviesgesprekken
- Ondersteuning bij gedragsproblemen
- Begeleiding bij opvoedingsvragen
- Relatiegesprekken tussen ouders en tieners
Onderwijsadvies
Ik geloof dat wanneer een kind op school problemen ervaart, het belangrijk is om als ouders, school en orthopedagoog nauw samen te werken. Hierdoor kunnen we je kind op de meest effectieve manier helpen. Ik werk samen met scholen om ervoor te zorgen dat je kind de best mogelijke ondersteuning krijgt in de onderwijsomgeving. Mijn onderwijsadvies is gericht op het optimaliseren van de leeromgeving en het bevorderen van de leerprestaties van je kind. Hiervoor is het mogelijk om een klasobservatie en/of een adviesgesprek met de leerkracht in te plannen.